Få fart på försäljningen!

En mycket viktigt faktorer för en framgångsrik webbhandel är en snabb hemsida. En snabb hemsida ökar både den direkta försäljningen och förbättrar placeringarna för e-handelssidan i Google.

Enligt en studie gjord av Silentium har mer än varannan kund, eller 56 %, har avbrutit ett köp på nätet p.g.a. för långsam eller krånglig hemsida.

57 % av besökarna överger en sida efter 3 sekunders laddningstid, enligt en undersökning av Akamai under 2006. 80 % av besökarna återkommer inte igen.

E-handelskunder ställer höga krav på hastighet och tillgänglighet. Konkurrerande e-handelssidor är bara ett klick bort och har man väl lämnat en långsam e-handelssida så återkommer man sällan.

När det gäller mobila besökare så är kraven på snabba hemsidor ännu högre. De mobila besökarna ökar dessutom mest av alla på nätet hela tiden.

Vad ska man då göra för att göra snabbare sin hemsida?

1. Välj ett snabbt webbhotell, som Webb Online. Våra serverhallar finns i Stockholm, med blixtsnabba förbindelser över hela Sverige.

2. Komprimera alla bilder. Detta minskar storleken på hemsidan med 80-90 %, vilket kraftigt minskar laddningstiderna. Många bildprogram har stöd för komprimering och det finns även särskilda webbtjänster för detta, såsom Smush.it, samt WordPress-tillägg som WP Smush.it

3. Kontrollera hemsidan noga och ofta. Det finns ett flertal webbtjänster för detta, som exempelvis GTmetrix. Studera i detalj vad som laddar långsamt och åtgärda dessa element. Kontrollera även undersidor och följ upp ordentligt vid ändringar på hemsidan.

4. Jämför hastigheten med konkurrenterna. Kontrollera branschkollegors hemsidor och försök göra så att din hemsida är snabbare än konkurrenternas. Detta är också en fördel i Google, som prioriterar snabba hemsidor.

Det finns naturligtvis fler punkter man kan göra för att snabba upp sin hemsida. Läs gärna vår blogg för fler tips och kontakta oss för att komma igång med en snabb, stabil och framgångsrik webbhandelslösning.

Logga in