Råd för företagshemsida

Få fart på försäljningen genom att ha väl synliga kontaktuppgifter

För att era kunder ska kunna kontakta er är det viktigt att era kontaktuppgifter finns med på hemsidan. Vanligen används telefonnummer och mailadress men glöm inte faxnummer och skypeadress om du också använder det. Komplettera även med ett kontaktformulär så besökarna kan kontakta er snabbt och enkelt.

Förenkla för kunderna med en vägbeskrivning och karta.

Med en vägbeskrivning blir det lättare att hitta till er om ni har fysiskt butik eller annan verksamhet där ni mottar kunder. Du kan använda tjänster som Google maps, Hitta.se eller Eniro för att skapa en karta till din hemsida för att hitta lättare.

Erbjudande & Företagspresentation.

Det ska gå snabbt och enkelt att förstå vad ni gör och vad ni erbjuder era kunder. Om besökarna inte förstår vad ni gör eller vad ni erbjuder för tjänster eller produkter är sannolikheten stor att dom klickar sig vidare till andra liknande hemsidor.

Se därför till att besökaren snabbt får en bild av vad ni gör eller säljer. Visa det viktigaste info redan på förstasidan. Det kan ske med hjälp av text, bilder och video.

Ge också besökaren en kort presentation av ditt företag. En kort presentationstext är en bra start. Tänk på att det ska vara lätt att hitta presentationen, helst på huvudmenyn.

Öppettider: Var tydlig med när kunden kan besöka och/eller kontakta er.

Relevanta tider kan gälla öppettider för en fysisk butik men även telefontider, tid för luncherbjudanden och när ni har semesterstängt. Om ni har synligt mailadress och/eller kontaktformulär är det viktigt att skriva om uppskattad svarstid. Exempelvis har Webb Online 4 timmars svarstid för befintliga kunder under arbetstid. Det förenklar för kunder.

Logga in