Vad är ett bra domännamn?

Oavsett om det är din första digitala satsning eller sjätte varumärke startar man arbetet nästan alltid med att välja ett nytt domännamn. Det kommer betyda mycket vilket namn du väljer, både för dina besökare, ditt varumärke och sökmotorer. Det ska matcha ditt erbjudande, ska helst ha en tidlös kvalitet så att det fortfarande är relevant ett årtionde från nu.

Det är viktigt att ha ett beskrivande namn, om domännamnet ska beskriva företaget bör det heta likadant som företaget. Att låta verksamhet-/tjänste-ord ingå kan vara till fördel både ur SEO synpunkt och ur ett rent kommunikativt avseende.

Exklusiviteten är ett annat område, speciellt om ni är ett större företag. Är domännamnet ledigt under .se men inte under .com? Risken är att era tilltänkta besökare hamnar någon annanstans och ni bör då istället titta på ett annat namn, alternativt undersöka möjligheten att köpa loss det redan upptagna domännamnet. Detta är såklart extra viktigt ifall ni är inom samma bransch. Gör en sökning på Google och se vad du hittar.

Att välja ett enkelt namn är nästan viktigast för den digitala överlevnaden. Man kan tänka på alla namn som förekommer i radioreklamer där några sekunder av den dyrt inköpta reklamen ägnas åt att beskriva stavningen av webbadressen är att definiera som ett dåligt namnval. Ju kortare ett domännamn är desto lättare för potentiella kunder/besökare att komma ihåg, så enkelt är det.

Kan domännamnet stavas med å, ä eller ö? Då är det värt att spendera några hundralappar extra på att registrera dessa domäner också. Heter hemsidans domännamn sverigebast.se så är det en bra ide att registrera sverigebäst.se och omdirigera den till huvuddomänet. Vi på Webb Online kan förstås hjälpa dig med det.

 

Logga in