Varför en sociala-medier-strategi är bra att ha

Det finns en risk med att enbart förlita sig på sociala medier för kundkontakt och försäljning, speciellt om man förlitar sig på bara en sociala medie, som exemplevis Facebook.

Om man enbart använder sociala kanaler som t ex Instagram för att hålla kontakten med sina kunder och synas på webben så är man i så fall helt och hållet i händerna på Instagram. Det är ju Instagram som äger plattformen och all innehåll och de kan bestämma sig av någon (konstig) anledning att stänga av ditt konto. Då står du tomhänt och har kanske tappat alla dina kundkontakter.

Ta makten över ditt varumärke på webben

Det är därför viktigt att som företagare äga sitt varumärke och sina kundkontakter på webben genom att skapa en egen hemsida till företaget. På så sätt får du en oberoende plattform för ditt företag som ingen kan bara stänga av utan någon förklaring.

För att skapa en hemsida till ditt företag behöver du först registrera domännamn. Du behöver sedan webbhotell för din hemsida. Därefter kan du själv skapa din hemsida i exempelvis WordPress eller så kan du kontakta oss så hjälper vi dig!

Att samla in kunders e-postadresser via hemsidan är också mycket viktigt. E-postmarknadsföring är dels oberoende från andra som exempelvis Facebook och det är mycket kostnadseffektivt.

Genom att äga din egen e-postlista har du full kontroll på hela din kundbas.

Huvudsaken är att du har en plan B om du får problem med sociala medier. Att sprida sin risk gäller inte bara dina aktier, det gäller även ditt företags digitala överlevnad.

Logga in